La Madrileña, Montaño, and Mezzosoprano Lucía Cahiuela perform unreleased arias from the Didone Project

LA MADRILEÑA

-ENGLISH-

LA MADRILEÑA, MONTAÑO, AND MEZZOSOPRANO LUCÍA CAIHUELA PERFORM UNRELEASED ARIAS FROM THE DIDONE PROJECT

Jose Antonio Montaño, Lucía Caihuela, and the period instrument orchestra La Madrileña, will present a selection of arias from the DIDONE Project database. This research project, funded by the European Research Council, is directed by Professor Álvaro Torrente at the Complutense University of Madrid and the Complutense Institute of Musical Sciences. Its aim is to explore and determine the compositional techniques used to express emotions in 18th-century serious opera.

Over the past three years, Montaño has closely collaborated with a team of researchers and musicologists from the ICCMU on this project. They have edited around 3,000 arias, the majority of which are unpublished, from dozens of 18th-century composers who set Metastasio’s dramas to music. This joint effort has resulted in the creation of hundreds of operatic titles that enriched theaters across Europe throughout the 18th century.

The event will take place at the auditorium of the Telefónica Foundation of Madrid at 1:00 PM and will be live-streamed. It will also feature members of the Didone Project team, who will give a presentation on how to access this database, which will be available online for anyone interested in exploring this relevant and innovative operatic repertoire.

www.joseantoniomontano.com

www.luciacaihuela.com

www.iccmu.es/proyecto-didone

 

-ESPAÑOL-

LA MADRILEÑA, MONTAÑO Y LA MEZZOSOPRANO LUCÍA CAIHUELA INTERPRETAN ARIAS INÉDITAS DEL PROYECTO DIDONE

José Antonio Montaño, Lucía Caihuela y la orquesta de instrumentos de época La Madrileña, presentarán una selección de arias provenientes de la base de datos del Proyecto DIDONE. Este proyecto de investigación, financiado por el Consejo Europeo de Investigaciones (European Research Council), dirigido por el catedrático Álvaro Torrente en la Universidad Complutense de Madrid y el Instituto Complutense de Ciencias Musicales, pretende explorar y determinar las técnicas compositivas utilizadas para expresar emociones en la ópera seria del siglo XVIII.

Durante los últimos tres años, Montaño ha colaborado estrechamente con un equipo de investigadores y musicólogos del ICCMU en este proyecto. Han editado alrededor de 3.000 arias, la mayoría de las cuales son inéditas, provenientes de decenas de compositores del siglo XVIII que musicalizaron dramas de Metastasio. Este esfuerzo conjunto ha dado lugar a la creación de cientos de títulos operísticos, los cuales nutrieron los teatros de ópera en Europa a lo largo de todo el siglo XVIII.

El evento tendrá lugar en el auditorio de la Fundación Telefónica de Madrid a las 13:00 horas y se transmitirá en vivo a través de streaming. Contará además con la participación de miembros del equipo del Proyecto Didone, que harán una presentación sobre cómo acceder a esta base de datos, la cual estará disponible en línea para cualquier persona interesada en explorar este relevante y novedoso repertorio operístico.

www.joseantoniomontano.com

www.luciacaihuela.com

www.iccmu.es/proyecto-didone

 

Conductor – Harpsichordist / Director musical – clavecinista 
José Antonio Montaño

Mezzosoprano 
Lucía Caihuela


 
LA MADRILEÑA
 
Violins I / Violines I
Maxim Kosinov
Roi Cibrán
 
Violins II / Violines II
Abelardo Martín
Marcelino García
 
Violas
Raquel Tavira
Isabel Juárez
 
Cellos / Violoncellos
Guillermo Martínez
Ester Domingo
 
Double bass / Contrabajo
Alberto Jara
 

 

 

JOSÉ ANTONIO MONTAÑO, Conductor / Director

-ENGLISH-

José Antonio Montaño, considered by the musical press as “one of the Spanish conductors with the most projection of the moment“, develops a successful and versatile career in theatres and auditoriums of international prestige through all genres (opera, ballet and symphonic) covering an extensive repertoire ranging from the baroque to contemporary premieres. In the operatic field of early music, he has directed titles such as: La vera costanza or Il mondo della luna by Haydn, Don Giovanni by Mozart, Il matrimonio segreto by Cimarosa, Il tutore burlato by Vicente Martín y Soler, L‘Orfeo by Monteverdi, Dido & Aeneas by Purcell, La contadina by Hasse, La serva padrona by Pergolesi, Il sacrifizio di Abramo by Camille de Rossi, which combines with others such as Il barbiere di Siviglia and Il viaggio a Reims by Rossini, Don Pasquale and Rita by Donizetti, Don Giovanni Tenorio by R. Carnicer, I Puritani by Bellini or La Bohème by Puccini to name but a few. In 2016 he founded the orchestra of period instruments La Madrileña, with which he developed various projects of interpretation and musicological research, with repertoires from the 18th century, in outstanding theatres, auditoriums and festivals.

-ESPAÑOL-

José Antonio Montaño, considerado por la prensa musical como “uno de los directores de orquesta españoles con más proyección del momento”, desarrolla una exitosa y versátil carrera en teatros y auditorios de prestigio internacional a través de todos los géneros (ópera, ballet y sinfónico) abarcando un extenso repertorio que va desde un primer barroco hasta estrenos contemporáneos absolutos. En el campo operístico de música antigua, ha dirigido títulos como: La vera costanza o Il mondo della luna de F. J. Haydn, Don Giovanni de W. A. Mozart, Il matrimonio segreto de D. Cimarosa, Il tutore burlato de V. Martín y Soler, L’Orfeo de C. Monteverdi, Dido & Aeneas de H. Purcell, La contadina de J. A. Hasse, La serva padrona de G. B. Pergolesi, Il sacrifizio di Abramo de C. de Rossi, que combina con otros como Il barbiere di Siviglia e Il viaggio a Reims de G. Rossini, Don Pasquale y Rita de G. Donizetti, Don Giovanni Tenorio de R. Carnicer, I Puritani de V. Bellini o La Bohème de G. Puccini por citar solo algunos.En 2016 funda la orquesta de instrumentos de época La Madrileña, con la que desarrolla diversos proyectos de interpretación e investigación musicológica, con repertorios del siglo XVIII, en destacados teatros, auditorios y festivales.

www.joseantoniomontano.com

 

LUCÍA CAIHUELA, Mezzo-soprano

-ENGLISH-

Born in Madrid, Lucía Caihuela graduated cum laude from the Conservatorium van Amsterdam with a specialisation in historical performance.
Lucía regularly collaborates with ensembles such as Collegium 1704, The Netherlands Bach Society, L’Apothéose Ensemble, Opera2Day, Al Ayre Español, Luthers Bach Ensemble, La Grande Chapelle, Orquesta Barroca Catalana, El Afecto Ilustrado, La Guirlande, Concerto 1700, Orquesta Barroca de Sevilla, Il Fervore and Ensemble Masques. She has also collaborated with symphony orchestras such as the Sinfónica de Galicia, the Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias and the Orquesta Sinfónica RTVE. She has sung as a soloist in prestigious venues such as the Teatro Real, the Auditorio Nacional de Madrid, the Royal Chapel of Versailles, the Rudolfinum in Prague, the Concertgebouw in Amsterdam, the Muziekcentrum De Bijloke in Ghent, the TivoliVredenburg in Utrecht and the Mozarteum in Salzburg, among others, and has worked with conductors such as Richard Egarr, Philippe Herreweghe, Shunske Sato, Christoph Prégardien, Hans-Christoph Rademann and Václav Luks.

Her recordings include the album «Missa 1724» with the Czech group Collegium 1704, dedicated to the music of Jan Dismas Zelenka, the album «Membra Jesu Nostri» with the Dutch group Luthers Bach Ensemble and «Lamentations of Francesco Corselli» with La Guirlande, among others, as well as several collaborations for the platform AllofBach, an audiovisual project of The Netherlands Bach Society.

In the field of opera, Lucía was one of the finalists in the prestigious Neue Stimmen competition in Germany in 2017. She has performed roles such as Proserpina in Monteverdi’s L’Orfeo, Dido in Purcell’s Dido and Aeneas, Cherubino in Mozart’s Le nozze di Figaro, Amenofi in Conforto’s revival of the baroque opera La Nitteti, Abel in Scarlatti’s Il primo omicidio and Doña Ana in Tomás Marco’s Tenorio.

-ESPAÑOL-

Nacida en Madrid, Lucía Caihuela es graduada cum laude del Conservatorium van Amsterdam con especialización en interpretación historicista.

Lucía colabora habitualmente con agrupaciones como Collegium 1704, The Netherlands Bach Society, L’Apothéose Ensemble, Opera2Day, Al Ayre Español, Luthers Bach Ensemble, La Grande Chapelle, Orquesta Barroca Catalana, El Afecto Ilustrado, La Guirlande, Concerto 1700, Orquesta Barroca de Sevilla, Il Fervore y Ensemble Masques. También ha hecho colaboraciones con orquestas sinfónicas nacionales como la Sinfónica de Galicia, la Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias y Orquesta Sinfónica de RTVE. Ha cantado como solista en prestigiosas salas nacionales e internacionales como el Teatro Real, el Auditorio Nacional de Madrid, la Capilla Real de Versalles, el Rudolfinum de Praga, el Concertgebouw de Ámsterdam, el Muziekcentrum De Bijloke en Gante, el TivoliVredenburg en Utrecht y el Mozarteum en Salzburgo, entre otros, y ha trabajado con directores como Richard Egarr, Philippe Herreweghe, Shunske Sato, Christoph Prégardien, Hans-Christoph Rademann y Václav Luks.

Entre sus grabaciones se encuentran el disco “Missa 1724” con el grupo checo Collegium 1704, dedicado a la música de Jan Dismas Zelenka, el disco “Membra Jesu Nostri” con el grupo neerlandés Luthers Bach Ensemble y «Lamentaciones de Francesco Corselli» con La Guirlande, entre otras, así como varias colaboraciones para la plataforma AllofBach, un proyecto audiovisual de The Netherlands Bach Society.

En el terreno de la ópera, Lucía fue una de las finalistas en la prestigiosa competición Neue Stimmen en Alemania en 2017. Ha interpretado roles como el de Proserpina en L’Orfeo de Monteverdi, Dido en Dido and Aeneas de Purcell, Cherubino en Le nozze di Figaro de Mozart, Amenofi en la recuperación de la ópera barroca La Nitteti de Conforto, Abel en Il primo omicidio de Scarlatti y Doña Ana en Tenorio de Tomás Marco. 

www.luciacaihuela.com

 

LA MADRILEÑA

-ENGLISH-

La Madrileña is an orchestra of period instruments created and directed by José Antonio Montaño. Its objective is to recover and disseminate the Spanish musical heritage, mainly from the 18th century. Paying special attention to opera and zarzuela by Spanish authors, and using specific instruments from both the baroque and classical repertoires, it has performed in outstanding theatres and auditoriums such as the Teatro Real Madrid, the Auditorio Nacional de Música, the Real Academia de Bellas Artes de San Fernando or the Palacio de Cibeles in Madrid, and participating in festivals such as the International Festival of Sacred Art of the Community of Madrid or the Music Week 2018 of the Real Maestranza de Caballería de Ronda (Málaga).
His concerts have been broadcasted by Radio Nacional de España. He usually combines in his programmes composers such as W. A. Mozart, Jospeh Haydn or Luigi Boccherini with talented Spaniards such as Vicente Martín y Soler or José de Nebra.
This recording of de Nebra‘s Oficio y Misa de difuntos is the first record project of La Madrileña and is also the world premiere of this work with which the group wants to contribute to the dissemination of the unpublished Spanish musical heritage.

-ESPAÑOL-

La Madrileña es una orquesta de instrumentos de época creada y dirigida por José Antonio Montaño. Tiene como objetivo la recuperación y difusión del patrimonio musical, principalmente del siglo XVIII. Prestando una especial atención a la ópera y zarzuela de autores españoles, y sirviéndose de instrumentos concretos tanto del repertorio barroco como del clásico, ha actuado en destacados teatros y auditorios como el Teatro Real, el Auditorio Nacional de Música, la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando o el Palacio de Cibeles en Madrid, y participando en Festivales como el Festival Internacional de Arte Sacro de la Comunidad de Madrid o la Semana de la Música 2018 de la Real Maestranza de Caballería de Ronda (Málaga).
Sus conciertos han sido retransmitidos por Radio Nacional de España. Habitualmente combina en sus programas autores internacionalmente reconocidos como W. A. Mozart, F. J. Haydn o L. Boccherini con otros españoles de gran talento como V. Martín y Soler o el propio J. de Nebra. Esta grabación del Oficio y Misa de difuntos de J. de Nebra es el primer proyecto discográfico de la Orquesta La Madrileña y es también la primicia mundial de esta obra con la que la agrupación quiere contribuir a la divulgación del patrimonio musical español inédito.

www.lamadrilegna.com

.

.

.