La Madrileña, Montaño y la soprano María Espada inauguran el Ciclo de Música Sacra de Las Rozas

LA MADRILEÑA

La Madrileña Orquesta de Instrumentos de época Period Instrument Orchestra director conductor José Antonio Montaño Vicente Martín y Soler José de Nebra Mozart Haydn Spanish española español Bach Vivaldi María Espada barroco baroque Real Coliseo Carlos III El Escorial inauguración reinauguración

LA MADRILEÑA, MAESTRO MONTAÑO AND SOPRANO MARÍA ESPADA INAUGURATE THE SACRED MUSIC SERIES OF LAS ROZAS

Coinciding with the «European Early Music Day», as well as the anniversary of the birth of J.S. Bach, the period instrument orchestra La Madrileña, under the direction of José Antonio Montaño, and soprano María Espada will open the Sacred Music Series of Las Rozas with a concert in the Joaquín Rodrigo Auditorium on March 21, 2020.

The program will feature works of the three most important composers of the 18th century in Germany, Spain and Italy – Johann Sebastian Bach, José de Nebra and Antonio Vivaldi, respectively. It will be shown how it was that Baroque music in these three countries developed unique regional styles with certain characteristics specifically representative of each place, despite the utilization of the same technical compositional resources, such as the same harmonic language, similar features of counterpoint, and identical instrumentation. 

-ESPAÑOL-

LA MADRILEÑA, MONTAÑO Y LA SOPRANO MARÍA ESPADA INAUGURAN EL CICLO DE MÚSICA SACRA DE LAS ROZAS

Coincidiendo con el «Día europeo de la música antigua» y con el aniversario del nacimiento de J. S. Bach, La Madrileña, orquesta de instrumentos de época junto su director José Antonio Montaño y la soprano María Espada, inaugurarán el próximo Ciclo de Música Sacra de Las Rozas con un concierto en el Auditorio Joaquín Rodrigo el 21 de marzo de 2020.

El programa reúne obras de los tres compositores más importantes del siglo XVIII en Alemania, España e Italia como lo fueron respectivamente Johann Sebastian Bach, José de Nebra y Antonio Vivaldi. A través de las piezas de estos tres autores se mostrará como la música barroca, que culmina su desarrollo en el siglo XVIII, fue capaz de adoptar un estilo propio definido por ciertas características específicas representativas de cada lugar pese a la utilización de los mismos recursos técnicos de composición como son; el mismo lenguaje armónico, similares recursos contrapuntísticos e idénticas plantillas orquestales.

www.lamadrilegna.com

www.joseantoniomontano.com

 

PROGRAMA

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Suonata a 4 «Al Santo Sepolcro» RV 130
Largo molto
Allegro ma poco

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Suite para orquesta nº 2 en si menor, BWV 1067
Ouverture
Rondeau
Sarabande
Bourrée I/II
Polonaise – Double
Menuet
Badinerie

José de Nebra (1702-1768)
«Parce mihi Domine» (del Oficio y Misa de difuntos)
Lamentación II de Miércoles Santo

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Sinfonía «Al Santo Sepolcro» RV 169
Adagio molto
Allegro ma poco

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantata BWV 82a «Ich habe genug»
Aria «Ich habe genug»
Recitativo «Ich habe genug!»
Aria «Schlummert ein, ihr matten Augen»
Recitativo «Mein Gott! wenn Kömmt das schöne»
Aria «Ich freue mich auf meinen Tod»

 

PROGRAM NOTES – NOTAS AL PROGRAMA

La Madrileña Orquesta de Instrumentos de época Period Instrument Orchestra director conductor José Antonio Montaño Vicente Martín y Soler José de Nebra Mozart Haydn Spanish española español Bach Vivaldi María Espada barroco baroque Real Coliseo Carlos III El Escorial inauguración reinauguración-ENGLISH-

Coinciding with the «European Early Music Day», as well as the anniversary of the birth of J.S. Bach, the period instrument orchestra La Madrileña, under the direction of José Antonio Montaño, and soprano María Espada will open the Sacred Music Series of Las Rozas with a concert in the Joaquín Rodrigo Auditorium on March 21, 2020.

The program will feature works of the three most important composers of the 18th century in Germany, Spain and Italy – Johann Sebastian Bach, José de Nebra and Antonio Vivaldi, respectively. It will be shown how it was that Baroque music in these three countries developed unique regional styles with certain characteristics specifically representative of each place, despite the utilization of the same technical compositional resources, such as the same harmonic language, similar features of counterpoint, and identical instrumentation.

Two of José de Nebra’s sacred arias for soprano and orchestrated for strings, basso continuo and two traversos will be performed.  Parce mihi Domine, from the Office and Mass for the Dead composed in 1758 and dedicated to the Queen of Spain, Bárbara de Braganza was also recently recorded and published by La Madrileña, the Coro Victoria, and Schola Antiqua, all under the direction of José antonio Montaño.  De Nebra’s Lamentation II for Holy Wednesday will round out this composer’s contribution to this concert.

Two sacred orchestral works of Antonio Vivaldi will also be performed. Suonata a 4 Al Santo Sepolcro and the Sinfonía Al Santo Sepolcro, as in the case of de Nebra, were likewise both composed for strings and basso continuo.

Representative of Johann Sebastian Bach, Montaño will lead the musicians in Bach´s beautiful cantata Ich habe genug for solo soprano, in addition to the well-known Suite for Orchestra No. 2 in B minor. The instrumentation for both works is strings, basso continuo and solo traverso. The French style was also very important in Europe in this era, as it was the most international musical form of the Baroque period. By performing Bach´s Suite in the French style along with these other works of the three most important European composers of the 18th century on period instruments, La Madrileña´s «Baroque Europe» program will honor the four principal styles of the late Baroque.

 

-ESPAÑOL-

Coincidiendo con el «Día europeo de la música antigua» y con el aniversario del nacimiento de J. S. Bach, La Madrileña, orquesta de instrumentos de época junto su director José Antonio Montaño y la soprano María Espada, inaugurarán el próximo Ciclo de Música Sacra de Las Rozas con un concierto en el Auditorio Joaquín Rodrigo el 21 de marzo de 2020.

El programa reúne obras de los tres compositores más importantes del siglo XVIII en Alemania, España e Italia como lo fueron respectivamente Johann Sebastian Bach, José de Nebra y Antonio Vivaldi. A través de las piezas de estos tres autores se mostrará como la música barroca, que culmina su desarrollo en el siglo XVIII, fue capaz de adoptar un estilo propio definido por ciertas características específicas representativas de cada lugar pese a la utilización de los mismos recursos técnicos de composición como son; el mismo lenguaje armónico, similares recursos contrapuntísticos e idénticas plantillas orquestales.

De José de Nebra se interpretarán dos arias sacras para soprano, Parce mihi Domine perteneciente al destacado Oficio y Misa de difuntos de 1758 dedicado a la Reina de España Bárbara de Braganza (obra que recientemente ha sido grabada y publicada por La Madrileña, el Coro Victoria y Schola Antiqua bajo la dirección musical de José Antonio Montaño) y la Lamentación II de Miércoles Santo. Ambas obras están escritas para cuerdas, bajo continuo y dos traversos.

De Antonio Vivaldi se interpretarán dos obras instrumentales con un carácter sacro definido en su propio título, la Suonata a 4 Al Santo Sepolcro y la Sinfonía Al Santo Sepolcro, ambas escritas para cuerdas y bajo continuo.

De Johann Sebastian Bach, se interpretará su bella Cantata Ich habe genug para soprano solista, además de la famosa Suite para orquesta n.º 2 en Si menor. La orquestación para ambas obras es cuerda, bajo continuo y traverso solista. El estilo francés, importantísimo en la Europa de este periodo, estará representado también en este programa a través del propio Bach y su Suite, siendo ésta la forma musical más internacional del periodo barroco. De esta manera, a través de tres de los más destacados autores europeos y con una misma orquestación, el programa «Europa Barroca» propuesto por La Madrileña mostrará los cuatro estilos principales del barroco tardío.

 

JOSÉ ANTONIO MONTAÑO

-ENGLISH-

José Antonio Montaño, considered by the musical press as “one of the Spanish conductors with the most projection of the moment“, develops a successful and versatile career in theatres and auditoriums of international prestige through all genres (opera, ballet and symphonic) covering an extensive repertoire ranging from the baroque to contemporary premieres. In the operatic field of early music, he has directed titles such as: La vera costanza or Il mondo della luna by Haydn, Don Giovanni by Mozart, Il matrimonio segreto by Cimarosa, Il tutore burlato by Vicente Martín y Soler, L‘Orfeo by Monteverdi, Dido & Aeneas by Purcell, La contadina by Hasse, La serva padrona by Pergolesi, Il sacrifizio di Abramo by Camille de Rossi, which combines with others such as Il barbiere di Siviglia and Il viaggio a Reims by Rossini, Don Pasquale and Rita by Donizetti, Don Giovanni Tenorio by R. Carnicer, I Puritani by Bellini or La Bohème by Puccini to name but a few. In 2016 he founded the orchestra of period instruments La Madrileña, with which he developed various projects of interpretation and musicological research, with repertoires from the 18th century, in outstanding theatres, auditoriums and festivals.

-ESPAÑOL-

José Antonio Montaño, considerado por la prensa musical como “uno de los directores de orquesta españoles con más proyección del momento”, desarrolla una exitosa y versátil carrera en teatros y auditorios de prestigio internacional a través de todos los géneros (ópera, ballet y sinfónico) abarcando un extenso repertorio que va desde un primer barroco hasta estrenos contemporáneos absolutos. En el campo operístico de música antigua, ha dirigido títulos como: La vera costanza o Il mondo della luna de F. J. Haydn, Don Giovanni de W. A. Mozart, Il matrimonio segreto de D. Cimarosa, Il tutore burlato de V. Martín y Soler, L’Orfeo de C. Monteverdi, Dido & Aeneas de H. Purcell, La contadina de J. A. Hasse, La serva padrona de G. B. Pergolesi, Il sacrifizio di Abramo de C. de Rossi, que combina con otros como Il barbiere di Siviglia e Il viaggio a Reims de G. Rossini, Don Pasquale y Rita de G. Donizetti, Don Giovanni Tenorio de R. Carnicer, I Puritani de V. Bellini o La Bohème de G. Puccini por citar solo algunos.En 2016 funda la orquesta de instrumentos de época La Madrileña, con la que desarrolla diversos proyectos de interpretación e investigación musicológica, con repertorios del siglo XVIII, en destacados teatros, auditorios y festivales.

www.joseantoniomontano.com

 

 

LA MADRILEÑA

-ENGLISH-

La Madrileña is an orchestra of period instruments created and directed by José Antonio Montaño. Its objective is to recover and disseminate the Spanish musical heritage, mainly from the 18th century. Paying special attention to opera and zarzuela by Spanish authors, and using specific instruments from both the baroque and classical repertoires, it has performed in outstanding theatres and auditoriums such as the Teatro Real Madrid, the Auditorio Nacional de Música, the Real Academia de Bellas Artes de San Fernando or the Palacio de Cibeles in Madrid, and participating in festivals such as the International Festival of Sacred Art of the Community of Madrid or the Music Week 2018 of the Real Maestranza de Caballería de Ronda (Málaga).
His concerts have been broadcasted by Radio Nacional de España. He usually combines in his programmes composers such as W. A. Mozart, Jospeh Haydn or Luigi Boccherini with talented Spaniards such as Vicente Martín y Soler or José de Nebra.
This recording of de Nebra‘s Oficio y Misa de difuntos is the first record project of La Madrileña and is also the world premiere of this work with which the group wants to contribute to the dissemination of the unpublished Spanish musical heritage.

-ESPAÑOL-

La Madrileña es una orquesta de instrumentos de época creada y dirigida por José Antonio Montaño. Tiene como objetivo la recuperación y difusión del patrimonio musical, principalmente del siglo XVIII. Prestando una especial atención a la ópera y zarzuela de autores españoles, y sirviéndose de instrumentos concretos tanto del repertorio barroco como del clásico, ha actuado en destacados teatros y auditorios como el Teatro Real, el Auditorio Nacional de Música, la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando o el Palacio de Cibeles en Madrid, y participando en Festivales como el Festival Internacional de Arte Sacro de la Comunidad de Madrid o la Semana de la Música 2018 de la Real Maestranza de Caballería de Ronda (Málaga).
Sus conciertos han sido retransmitidos por Radio Nacional de España. Habitualmente combina en sus programas autores internacionalmente reconocidos como W. A. Mozart, F. J. Haydn o L. Boccherini con otros españoles de gran talento como V. Martín y Soler o el propio J. de Nebra. Esta grabación del Oficio y Misa de difuntos de J. de Nebra es el primer proyecto discográfico de la Orquesta La Madrileña y es también la primicia mundial de esta obra con la que la agrupación quiere contribuir a la divulgación del patrimonio musical español inédito.

www.lamadrilegna.com

 

 

MARÍA ESPADA, SOPRANO

-ENGLISH-

Born in Mérida (Spain), María Espada studied singing with Mariana You Chi and with Alfredo Kraus, among others.
She has performed in halls such as the Konzerthaus in Viena, the Berlin’s Philarmonie, Théâtre des Champs Élysées in Paris, Concertgebouw in Amsterdam, Palais des Beaux Arts in Brussels, Gasteig in Munich, Santa Cecilia in Rome, Vredenburg in Utrecht, and the most important Spanish opera houses and concert halls, such as the Teatro Real in Madrid or the Liceo in Barcelona.
She has worked with conductors such as Mariss Jansons, Iván Fischer, Yaron Traub, Juanjo Mena, Ton Koopman, Andrea Marcon, Enrico Onofri, Frans Brüggen, Fabio Biondi, Giovanni Antonini, Frühbeck de Burgos, Christophe Rousset, Diego Fasolis, Howard Griffiths, etc.
She has collaborated with ensembles and orchestras such as the Royal Concertgebouw Orchestra, Munich Philharmonic Orchestra, BBC Philharmonic, Hungarian Radio Orchestra, Netherlands Radio Chamber Orchestra, Venice Baroque Orchester, Il Giardino Armonico, Orchestra of the 18th century, L’Orfeo Barockorchester, I Barocchisti, Les Talens Lyriques, La Cetra, Helsinki Baroque orchestra, Philharmonic, Al Ayre español, and most of the renowned Spanish Symphony orchestras.
She has recorded for discography labels such as Harmonia Mundi, Chandos, Glossa, Challenge or Naxos, among others.

-ESPAÑOL-

Nacida en Mérida (Badajoz), ha estudiado canto con Mariana You Chi y con Alfredo Kraus (E. S. M. “Reina Sofía”), entre otros.
Ha cantado en los principales festivales de Europa y colabora con directores como Mariss Jansons, Iván Fischer, Frühbeck de Burgos, Juanjo Mena, Christian Arming, Jesús López Cobos, Yaron Traub, Víctor Pablo Pérez, Giovanni Antonini, Ton Koopman, Enrico Onofri, Paul Goodwin, Diego Fasolis, Andrea Marcon, etc. y con orquestas como Royal Concertgebouw Orchestra, BBC Philharmonic Orchestra, Munich Philharmonic Orchestra, Orchestre Philharmonique Royal de Liège, Netherlands Radio Chamber Philharmonic, Orquesta Nacional de España, Orquesta Sinfónica de Euskadi, Orquesta Sinfónica de Bilbao, Orquesta Sinfónica de Barcelona y Nacional de Cataluña (OBC), Orquesta de RTVE, Orquesta Sinfónica de Madrid, Orquesta de la Radio Húngara, Orquesta Sinfónica de Galicia, Il Giardino Armonico, Venice Baroque Orchester, Orchestra of the 18th century, Les Talens Lyriques, I Barocchisti, L’Orfeo Barockorchester, “Al Ayre Español”, Orquesta Barroca de Sevilla o Helsinki Baroque Orchestra, Ha grabado para los sellos Harmonia Mundi, Chandos, Naxos, y Challenge, entre otros.

www.mariaespadaweb.wixsite.com

 
 
Director musical  / Conductor
José Antonio Montaño

Soprano
María Espada


 
LA MADRILEÑA
Violines I / Violins I
Beatriz Amezúa
Abelardo Martín
Leonor de Lera
 
Violines II / Violins II
Belén Sancho
Marcelino García
Adrián Pineda
 
Violas
José I. Sanz de Galdeano
Raquel Tavira
 
Violoncello
Guillermo Martínez
Ester Domingo
 
 Contrabajo / Double bass
Susana Ochoa
 
Flautas / Flutes
Antonio Campillo
Liza Patrón
 
Órgano-Clave / Organ-Harpsichord
Diego Fernández

.

.

.